ZWEDEN

Carolus Premium Tours

home

fotos

Dag 1 – vrijdag 19/7 – Brussel – Stockholm

Ons reisdoel ligt in het noorden van Europa, komt goed uit want in onze contreien heeft men een hittegolf voorspeld. We gaan op bezoek in Zweden. We vliegen met Brussels Airlines van uit Brussels airport en kijk eens aan, computers bij de check-in en de transportband werken feilloos, de bagage handlers staken niet en de luchtverkeersleiders zijn normaal aan het werk. Onze gids van dienst is een sympathieke jongedame, Maïka, die kunstgeschiedenis heeft gestudeerd en met haar 28 lentes al heel wat van de wereld gezien heeft. Onze vlucht met de A319 verloopt vrij vlot en land mooi op tijd op de luchthaven van Stockholm-Bromma. We snorren onze bagage op en we worden opgewacht en verwelkomd door onze chauffeur Hans, met de Premium TopViewbus.
  We laten Stockholm links liggen en rijden richting Mariefred aan het Mälarmeer waar we gelijk een bezoek brengen aan het Slot Gripsholm, een van de 11 koninklijke kastelen van Zweden. Het diende lang als zomerresidentie maar vandaag is het vooral bekend als museum met een enorme collectie portretten van iedereen die in het verleden of het heden iets betekende voor Zweden.
  We wandelen naar ons hotel dat vlakbij ligt en we genieten van een vroeg diner.

Dag 2 – zaterdag 20/7 – Julita Gard – Götekanaal – Gränna.

De zon schijnt en de lucht is blauw. Goed geslapen. We schuiven aan voor het ontbijtbuffet, koffers worden ingeladen en we zijn onderweg naar onze volgende bestemming Julita Gard een landgoed van 2200ha. De laatste bewoner liet het na zijn dood in 1941 aan Nordiska Museet. In de middeleeuwen was het een klooster, later een landhuis van de Zweedse adel en vandaag is het nog steeds een werkende boerderij, met een open lucht museum en eentje voor landbouwkunde. Heel mooi.
  We rijden verder naar het Götakanaal een waterbouwkundig hoogstandje dat in de 19e eeuw werd aangelegd als verbinding van Stockholm met Göteborg. 190km met 58 sluizen en er werd bij de aanleg dankbaar gebruik gemaakt van de Motalarivier het Vättern en Vänern meer. Na 22 jaar werd het plechtig geopend in 1832. Met de bouw van de spoorweg en het vrachtverkeer langs de weg verminderde het economisch belang van het kanaal en vandaag is het vooral een leuke toeristische attractie en een dankbaar traject voor de pleziervaart. We lunchen met het zicht op het Vättern meer en de vele Zweden die er met het mooie weer dankbaar gebruik van maken. Onze volgende stop is het stadje Gränna gekend van de polkagris (Zweeds voor zuurstok), de rood wit gestreepte zuurstokjes die hier massaal worden geproduceerd met dank aan ene mevrouw Amalia Eriksson die ze halverwege de 19e eeuw begon te maken en in 1859 toestemming kreeg van de burgemeester om er een eigen bedrijf voor op te starten.

Dag 3 – zondag 21/7 – Göteborg 2de stad van Zweden.

De zon heeft een snipperdag genomen. Het is bewolkt en het miezert en wij rijden vandaag naar de 2de stad van Zweden, Göteborg, (zeg Jeutebo:r) een rit van een tweetal uren, gelegenheid voor Maïka om ons uitgebreid te vertellen over het lutheranisme dat voor 95% hier te lande de voornaamste godsdienst is en zijn belang die het had voor de geschiedenis voor Zweden.
  Het is helemaal uitgeklaard en de lucht is blauw met wat fotogenieke wolkjes als we arriveren aan de kade in de haven van Göteborg. Daar wacht de M/S Eric op ons, een voormalige postboot uit 1881, voor een rondvaart met lunch op de archipel van Göteborg. Göteborg is de grootste haven van Zweden mede dank zij het feit dat ze ijsvrij is en zijn gunstige ligging aan het Kattegat en de monding van de Götta rivier. De stad was dikwijls het slachtoffer van de oorlogen tussen Zweden en Denemarken. Begin 17e eeuw werd het heropgebouwd en werd er een beroep gedaan op de Nederlandse bouwmeesters. Allicht reden waarom het met zijn vele grachten en bruggen ooit wel Nieuw Amsterdam genoemd werd.
  Na de rondvaart krijgen we een rondrit door de stad met tekst en uitleg van een plaatselijke gids die Nederlands spreekt met een sappig Zweeds ondertoontje.

Dag 4 – maandag 22/7 – Storre Mosse Nationaal Park – Växjö

Vandaag zoeken we de natuur op en in het uitgestrekte groene Zweden hebben ze daar behoorlijk wat van.
  Onderweg onderhoud Maïka ons over de muziek in Zweden met gekende wereldtoppers als Abba maar ook over de bij ons minder bekende Sami zangeres Sofia Jannok die zich als activiste verzet tegen de mijnbouw in de noorden in regio’s waar de Sami hun rendieren laten grazen en een Zweeds typisch instrument de Nyckelharpa een snaarinstrument dat bij ons ook wel sleutelharp genoemd wordt.
  Het Nationaal Park Storre Mosse is het meest uitgestrekte, grotendeels ongerepte moeras- en hoogveengebied ten zuiden van Lapland. De turflaag werd over een periode van minstens 8.000 jaar opgebouwd en is op sommige plaatsen 7m diep. We maken daar een wandeling maar eerst krijgen we een uitgebreide briefing in het bezoekerscentrum en daar mogen we alleen maar binnen op kousenvoeten je komt hier niet binnen met slijkpoten. De wandeling doorheen het veengebied is grotendeels op een met hout bekleed wandelpad, maar iedereen heeft ook een paar sneeuwschoenen mee gekregen en die mogen we eens uitproberen op het drassig gedeelte en dat lukt verrassend goed.
  Terug in de bus rijden we naar het stadje Växjö voor een bezoek aan de kathedraal. Alhoewel die dateert uit de 12e eeuw oogt het interieur, de doopvont en het altaar heel modern.

Dag 5 – dinsdag 23/7 – Kasteel van Kalmar en de koninklijke tuinen van het Slot Solliden.

Het regent. We rijden naar Kalmar, een stadje aan de Kalmarsund de zeestraat die het Zweedse vasteland scheidt van het eiland Öland. We bezoeken er het Kalmar Slott, van oorsprong een fort dat in de 12e eeuw gebouwd werd en in de 16e eeuw omgebouwd werd tot een Renaissance kasteel voor de Zweedse koningen. Omdat het bij de toenmalige Deense grens lag zag het heel wat krijgsvolk passeren en werd het dikwijls belegerd tijdens de vele oorlogen met de Denen maar nooit ingenomen. Toen die grens naar het zuiden werd opgeschoven verloor het zijn strategisch belang.
  De zon breekt door. Het eiland Öland is verbonden met het vasteland met een lange brug van 6km en met zijn microklimaat is het een geliefd vakantie oord. Ook voor de Zweedse koninklijke familie die er begin 1900 een zomerresidentie liet bouwen die tot vandaag nog als dusdanig dienst doet. We lunchen even buiten het domein met een typisch Zweeds gerecht Knödel met bosbessen.
  Het paleis is niet toegankelijk voor het publiek maar de tuinen wel en die bezoeken we met een gids. Heel mooi. Blijkbaar is de familie aanwezig maar die krijgen we niet te zien.

Dag 6 – woensdag 24/7 – Astrid Lindgren – Gamla Linköping – Archipel van Stockholm.

Vandaag staat er een ander Zweeds monument op het programma, de schrijfster Astrid Lindgren. Een van de meest geliefde en succesvolste auteurs van Zweden. Zij werd vooral bekend door een van haar bekendste personages de eigenwijze en rebelse Pippi Langkous. Rond haar geboortehuis staat er een heel museum over haar werken, haar leven en haar opvattingen die voor die tijd behoorlijk vooruitstrevend waren. Ze begon haar schrijverscarrière eigenlijk op de dag dat haar dochtertje Karin om een verhaaltje vroeg, een verhaal over Pippi Langkous. Het resultaat was meer dan 20 boeken die over de hele wereld gelezen en herlezen werden. De Astrid Lindgren memorial Award, of de ALMA, is een internationale kinderboekenprijs van 5miljoen Zweedse kronen die naar haar genoemd werd. Bart Moeynaert was dit jaar de gelukkige winnaar.
  We brengen een bezoek aan haar geboortehuis dat nog steeds gebruikt wordt door haar nazaten voor familie feesten.
  Verder richting Linköping waar we lunchen en bezoeken daar het openluchtmuseum met kleurrijke houten huisjes die hier van over gans Zweden verzameld werden. Een Zweeds Bokrijk zeg maar.
  En dan rijden we naar Stockholm.

Dag 7 – donderdag 25/7 – Stockholm

Door de unieke ligging op 14 eilanden wordt Stockholm ook we eens he Venetië van het noorden genoemd. Onze lokale gids is een Vlaamse dame die hier 38 jaar geleden neerstreek en bleef hangen.
  De zon staat aan een helblauwe hemel en het is verdraaid warm. De thermometer wijst nu al 30° aan. We bezoeken het stadhuis. Stockholm ligt blijkbaar goed in de toeristenmarkt want we zijn daar samen met ettelijke busladingen bezoekers die zich vergapen aan de Blauwe Zaal waar jaarlijks het Nobel banket plaatsvindt.
  Aansluitend krijgen we een rondrit met tekst en uitleg en aan het koninklijk paleis vangen we nog net een glimp op van de wissel van de wacht met veel vertoon.
  Dan rijden we naar het Vasa museum waar we eerst lunchen alvorens we het museum bezoeken met het unieke 17e -eeuwse schip dat amper 1300m gevaren heeft alvorens het kantelde en zonk. 333 jaar later werd het boven gehaald en in een speciaal daarvoor ontworpen museumgebouw ten toon gesteld. Vandaag is het een enorme publiekstrekker als enig overgebleven oorlogsschip ter wereld uit de 17e eeuw. Tot dusver zijn er 25miljoen bezoekers geteld. De Vasa was 62 m lang 11.5m breed en 50 m hoog. Het 1200 ton wegende schip had een bemanning van 435 personen. Bij de berging werden ook nog enkele stoffelijke resten gevonden van bemanningsleden die mee ten onder gingen. Van 2 van hen werden met computertechnieken de gezichten gereconstrueerd. Het zonk wellicht omdat de koning er meer kanonnen wou in hebben dan waarvoor het oorspronkelijk was ontworpen.
  Vanavond hebben we afspraak aan de kade voor een diner op de SS Stockholm en een rondvaart op de uitgestrekte archipel van Stockholm. Uitstekende manier om zo de hitte van de stad wat te ontvluchten en we profiteren dan nog van een mooie zonsondergang.

Dag 8 – vrijdag 26/7 – het koninklijk paleis Drottningholm

Laatste dag. De thermometer wijst vlot 33°. Tijd om onze bagage te maken en rustig te ontbijten. We brengen nog een bezoek aan het Paleis Drottningholm. Het koninklijk domein op het eiland Lovon. Drottningholm betekent letterlijk ”koninginneneiland” en het is Unesco werelderfgoed. Het omvat het kasteel, de huidige residentie van de Zweedse koninklijke familie, een theather, een chinees paviljoen en verschillende tuinen gebaseerd op de kasteeltuinen van Versailles. We lunchen in een restaurant op het domein, en we hebben nog wat vrije tijd alvorens we naar de luchthaven worden gevoerd voor onze vlucht naar Brussel.
  Leuke reis, prettige kennismaking met een mooi en een voor ons vrij onbekende bestemming.